Get Adobe Flash player

Program profilaktyczny

 

Przedszkolak

potrafi zadbać

o zdrowie

i bezpieczeństwo

Program profilaktyczny

dla

Niepublicznego Przedszkola SARENKA w Rawiczu

 

Autor: mgr Monika Ewa Jakubek

  1. WSTĘP

Prezentowany program jest działaniem o charakterze profilaktycznym. Główną przyczyną, która skłoniła do jego opracowania, była troska
o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci oraz potrzeba wykształcenia w nich zachowań
i postaw sprzyjających dbałości o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

Profilaktyka jest działaniem, którego celem jest zapobieganie niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu jednostki. W ujęciu pedagogicznym oznacza ona zapobieganie powstawaniu u dzieci niewłaściwych postaw, błędów w uczeniu się lub postawie ciała. Jest ona zatem oddziaływaniem pożądanym, które wskazuje
i promuje to, co pozytywne, a zapobiega powstawaniu lub utrwalaniu tego, co negatywne, niewłaściwe.

Małe dziecko ma niewielki zasób doświadczeń, wiedzy, umiejętności, schematów działania. Jednak w miarę rozwoju wiedza pogłębia się, umiejętności doskonalą się, a doświadczenia dziecka - poszerzają się. Aby w procesie rozwoju
i w każdej z wymienionych sfer następował progres - dziecko musi aktywnie poznawać, badać i odkrywać otaczający je świat; poznawać rządzące w nim reguły
i prawidła, eksperymentować, a z dokonywanych prób wyciągać wnioski na temat właściwości i cech rzeczywistości, zależności między jej poszczególnymi elementami. Eksplorowanie bliższego i dalszego otoczenia jest zapewne dla dziecka fascynującą przygodą. Pochłonięte i oddane bez reszty zajęciom dziecko skupia się na tym co „tu i teraz”, nierzadko odcina się od rzeczywistości, staje się głuche na sygnały dobiegające ze strony rodziców. Jeśli dodać do tego wynikającą z właściwości jego rozwoju impulsywność, ruchliwość, skłonność do naśladowania, niezdolność do antycypowania oraz życiową niezaradność – nietrudno wyobrazić sobie jak wiele zagrożeń i niebezpieczeństw czyha na dziecko.

Z drugiej jednak strony dziecko w wieku przedszkolnym chłonie wiedzę,
a dzięki wrodzonej podatności na naukę, łatwo opanowuje reguły i zasady odnoszące się do niebezpieczeństw, a także przyswaja sobie zachowania i nawyki prozdrowotne.

            Od momentu przyjścia na świat zapewnienie psychofizycznego bezpieczeństwa oraz jak najlepszych warunków do rozwoju jest zadaniem rodziców i opiekunów dziecka. W momencie przekroczenia przez dziecko progu przedszkola – obowiązek ten zaczynają oni dzielić z nauczycielami. Mimo najszczerszych chęci, ani jedni, ani drudzy nie zawsze mogą towarzyszyć dzieciom i czuwać nad ich zdrowiem i bezpieczeństwem. Nie jest też możliwe usunięcie wszystkich zagrożeń
i niebezpieczeństw jakie mogą się im przydarzyć.

            Dlatego też – mając na uwadze powyższe rozważania – wiedza i umiejętności dotyczące dbałości o zdrowie oraz poznawanie reguł bezpieczeństwa powinny stać się udziałem dziecka już na etapie edukacji przedszkolnej. Dorośli mają obowiązek wyposażyć swych podopiecznych w wiedzę na temat zachowań sprzyjających szeroko rozumianemu zdrowiu, różnych niebezpieczeństw i zagrożeń, jakie mogą oni napotkać zarówno w domu, podwórku, ulicy, dalszym otoczeniu, ze strony świata ludzi, przyrody, techniki; wpoić im zasady i reguły warunkujące ich zdrowy
i bezpieczny rozwój, szerzyć postawę nie prowokowania i unikania zagrożeń oraz wyposażać ich w pewne schematy działań i zachowań – by w razie konieczności – potrafiły chronić swe zdrowie i życie, lub wiedziały, gdzie szukać pomocy.

  1. ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Poczucie bezpieczeństwa oraz dobre samopoczucie to elementarne potrzeby każdego człowieka. Ich zaspokojenie gwarantuje jednostce rozwój, dobre samopoczucie, daje siły i chęci do działania. Potrzeby te są szczególnie silne u dzieci. Troska o ich bezpieczeństwo i harmonijny rozwój to zadanie rodziców i nauczycieli, ale także innych środowisk i instytucji społecznych.

Kształtowanie prozdrowotnych postaw i zachowań oraz przekazywanie zasad i reguł bezpieczeństwa będzie tym pełniejsze i skuteczniejsze, im większa liczba podmiotów zostanie zaangażowania w to przedsięwzięcie. Działanie zakrojone na szerszą skalę z uczestnictwem wielu środowisk pozwoli też dzieciom przekonać się
o istnieniu całej siatki powiązań, której od początku do końca jest troska o ich zdrowie i życie.

W związku z powyższym, niniejszy program opiera się na następujących założeniach:

  • Warunkiem prawidłowej realizacji programu jest znajomość psychofizycznej sylwetki dziecka w wieku przedszkolnym.
  • Wszystkie treści i zagadnienia dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa dzieci muszą być dostosowane do poziomu ich rozwoju oraz możliwości percepcyjnych.
  • Zajęcia odbywają się w sposób planowany i systematyczny.
  • Organizowane sytuacje, zajęcia mają pozwolić dzieciom - poprzez ich aktywny udział w nich - na poznawanie sposobów radzenia sobie
    w sytuacjach trudnych oraz poznanie osób, na pomoc których mogą liczyć.
  • Nauczyciele są wyposażeni w wiedzę i kompetencje zapewniające właściwą organizację oraz przebieg programu.
  • Aby program odniósł spodziewane efekty konieczna jest współpraca ze środowiskiem rodzinnym oraz osobami i instytucjami spoza terenu przedszkola.

Niniejszy program opracowany został na podstawie:

  • Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej – art. 72
  • Konwencji o Prawach Dziecka - art. 3, art. 19 i art. 33
  • Ustawy z dnia 7 IX 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. nr 67 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 23 XII 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
    w poszczególnych typach szkół
  • Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (DZ. U. z dnia 15 I 2009r.)

Realizowany będzie w Niepublicznym Przedszkolu SARENKA w Rawiczu
w każdym roku szkolnym.

  1. CELE PROGRAMU

Cele ogólne:

  • Wzbogacanie wiedzy dziecka o świecie społecznym, przyrodniczym
    i technicznym;
  • Wdrażanie dzieci do zachowywania bezpieczeństwa i unikania zagrożeń;
  • Ćwiczenie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacjach zagrożenia;
  • Zapoznawanie przedstawicielami służb i instytucji związanych z ochroną zdrowia i bezpieczeństwa;
  • Nabywanie umiejętności przeciwstawiana się złemu traktowaniu psychicznemu
    i fizycznemu;
  • Upowszechnienie wiedzy o zdrowiu i zachowaniach mu służących;
  • Promocja zdrowego stylu życia;
  • Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dzieci, a przez to rozwijanie ich sprawności fizycznej i odporności emocjonalnej.

Cele szczegółowe:

Każdy z celów ogólnych zawiera z sobie szereg celów operacyjnych, które pozwolą dokładnie sprecyzować efekty działań. Są to:

  • Rozumienie różnorodności zainteresowań, upodobań różnych osób i szanowanie ich;
  • Współtworzenie przyjaznej, serdecznej atmosfery w grupie;
  • Przestrzeganie ustalonych norm, zasad, umów;
  • Rozpoznawanie, nazywanie różnych stanów emocjonalnych;
  • Poznanie wybranych roślin;
  • Poznawanie natury wybranych zjawisk atmosferycznych;
  • Określanie skutków działania poznanych zjawisk atmosferycznych dla życia człowieka (burza, wiatr, lód)
  • Poznanie zasad działania, budowy wybranych urządzeń technicznych, AGD (radio, sokowirówka)
  • Bezpieczne posługiwanie się prostymi sprzętami i urządzeniami (telewizor, radio, komputer)
  • Przestrzeganie ustalonych reguł i zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola (sala, łazienka, szatnia), ogrodzie
  • Stosowanie zasad bezpieczeństwa w domu
  • Przestrzeganie przepisów ruchu drogowego dotyczących prawidłowego
    i bezpiecznego poruszania się po drogach, ulicach, przejściach dla pieszych
  • Zachowywanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami (domowymi, dzikimi, chorymi)
  • Odpowiednie zachowanie w czasie burzy, huraganu
  • Bezpieczne posługiwanie się przyborami (nożyczki, igła, młotek)
  • Wybieranie bezpiecznych miejsc do zabaw
  • Stosowanie zasady ograniczonego zaufania w kontaktach z obcymi
  • Bezpieczne korzystanie ze sprzętów i urządzeń na placu zabaw
  • Niedotykanie, niejedzenie nieznanych roślin
  • Zachowywanie ostrożności w kontaktach z lekami, środkami chemicznymi
  • Umiejętność właściwego zachowania w sytuacji kontaktu z niebezpiecznym zwierzęciem (osa, groźny pies)
  • Umiejętność wykonania masażu serca
  • Znajomość numerów telefonów alarmowych
  • Umiejętność poinformowania wybranych służb o zaistniałym wypadku, niebezpieczeństwie
  • Znajomość charakteru pracy przedstawicieli służb zdrowia i bezpieczeństwa
  • Wzbudzanie zaufania do przedstawicieli służb zdrowia i bezpieczeństwa
  • Zwiedzanie miejsc pracy ludzi ze służb zdrowia i bezpieczeństwa
  • Szukanie kompromisów w spornych sprawach
  • Poznawanie sposobów na rozładowanie napięcia, agresji
  • Radzenie sobie z dokuczaniem poprzez zachowania prospołeczne
  • Wykazywanie się asertywnością wobec osób stwarzających niekomfortowe sytuacje (dokuczanie, przemoc)
  • Znajomość ogólnej budowy swojego ciała
  • Dostosowywanie ubioru do warunków pogodowych
  • Dbanie o higienę ciała, rąk, zębów
  • Dostrzeganie symptomów choroby
  • Rozumienie konieczności przyjmowania leków w czasie choroby
  • Rozumienie konieczności badań i szczepień ochronnych
  • Znajomość zdrowych produktów i spożywanie ich
  • Unikanie produktów szkodzących zdrowiu
  • Orientowanie się w regułach zdrowego żywienia (piramida pokarmowa)
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem różnych metod
  • Uczestniczenie w zabawach, grach z elementem rywalizacji
  • Radzenia sobie z porażką
  1. METODY

Niniejszy program opiera się w większości na metodach aktywizujących
i pobudzających dzieci do działania, przeżywania i doświadczania realizowanych treści. Wszystkie założone w nim działania będą realizowane przez osoby odpowiedzialne i kompetentne, często korzystające ze wsparcia specjalistów, ekspertów.

Praca nad poszczególnymi treściami, zagadnieniami odbywać się będzie
w formie indywidualnej, grupowej lub zbiorowej.

Najważniejszymi metodami aktywizującymi i podającymi, w oparciu o które realizowany będzie program profilaktyczny, są:

  • Projekcja filmów edukacyjnych
  • Scenki dramowe
  • Opowiadania, bajki, wiersze
  • Historyjki obrazkowe
  • Zabawy relaksacyjne
  • Burze mózgów
  • Pokaz, instruktaż
  • Wycieczki
  • Spotkania z przedstawicielami służb ochrony zdrowia i bezpieczeństwa
  • Ćwiczenia praktyczne
  • Zdania niedokończone
  • Quizy
  • Zagadki
  • Ćwiczenia sprawdzające
  • Prace indywidualne, grupowe dzieci
  1. EWALUACJA PROGRAMU

Program dotyczy kształtowania pożądanych postaw i zachowań dzieci. Ponieważ przedszkole nie jest jedyną instytucją, która ma wpływ na ich formowanie – ewaluacja będzie zatem obejmowała skutki szerszych oddziaływań niż jedynie tych zamierzonych w niniejszym programie. Dowodami, które będą świadczyć
o osiągnięciu zamierzonych celów będzie głównie przekonanie realizatorów, że dzieci zostały wyposażone w wiedzę oraz nauczone odpowiednich zachowań, które w sytuacjach trudnych, niebezpiecznych czy wręcz ekstremalnych - wpłyną na poprawę ich zdrowia lub bezpieczeństwa. Zaangażowanie rodziców oraz instytucji służb ochrony zdrowia i bezpieczeństwa będzie także sporym atutem świadczącym
o powodzeniu programu.

Aby sprawdzić, na ile działania w ramach programu przynoszą efekty, ewaluacja będzie polegała na:

  • Analizowaniu proponowanych przez dzieci rozwiązań sytuacji problemowych
  • Obserwacji zachowań dzieci w różnych sytuacjach
  • Rozmowach kierowanych z dziećmi, rodzicami i nauczycielami
  • Analizie i ocenie stopnia zaangażowania dzieci w różne formy propagujące zdrowy styl życia
  • Wystosowaniu kwestionariusza ankiety ewaluacyjnej dla rodziców
  • Pytaniach sprawdzających stawianych przed dziećmi
  • Analizie wytworów prac dzieci
  1. TEMATYKA DZIAŁAŃ

Zagadnienia zamieszczone w programie dotyczą różnorodnych aspektów bezpieczeństwa oraz zdrowia. Taki, a nie inny ich dobór podyktowany był koniecznością ograniczenia poruszanego tematu do najważniejszych – zdaniem autora – kwestii. Jednakże program w swej strukturze jest otwarty i w razie konieczności zagadnienia w nim ujęte mogą zostać pominięte na rzecz innych – nie zawartych w nim, a zyskujących na znaczeniu w konkretnych okolicznościach
i warunkach.

 

 

 

Treści

Formy realizacji

Osiągnięcia dzieci

BEZPIECZNI W PRZEDSZKOLU

Nasze przedszkole – rozwijanie umiejętności zapewniających bezpieczeństwo w budynku przedszkola

  • Zapoznanie z pomieszczeniami przedszkola, zabawkami, sprzętami, narzędziami i zasadami korzystania z nich
  • Ustalenie zasad postępowania sprzyjających bezpieczeństwu – Kodeks przedszkolaka
  • Zapoznanie z pracownikami przedszkola i pełnionymi przez nich rolami
  • Zna pomieszczenia w przedszkolu i ich przeznaczenie
  • Porusza się bezpiecznie po budynku przedszkola
  • Bierze udział w tworzeniu kodeksu
  • Przestrzega zasad ustalonych w kodeksie
  • Zna pracowników przedszkola
 

Nasz plac zabaw – rozwijanie umiejętności zapewniających bezpieczeństwo podczas pobytu na placu zabaw

  • Zapoznanie z urządzeniami i sprzętami na placu zabaw, ich przeznaczeniem i zasadami korzystania z nich
  • Ustalenie zasad zgodnej i wspólnej zabawy na palcu zabaw i przestrzeganie ich
  • Wdrażanie dzieci do szanowania wspólnej własności
  • Korzysta ze sprzętu zgodnie z jego przeznaczeniem
  • Przestrzega zasad pobytu w ogrodzie
  • Nie oddala się od nauczyciela
  • Dba o ład i porządek na placu zabaw
 

Uwaga! Pali się! – poznanie procedury postępowania w razie pożaru w przedszkolu

  • Zapoznanie dzieci z zasadami zachowania i postępowania w razie pożaru
  • Przeprowadzenie próbnego alarmu przeciwpożarowego
  • Wie, jak zachować się w razie pożaru
  • Uczestniczy w próbnym alarmie
  • Zachowuje spokój i opanowanie w sytuacji   kryzysowej
 

Współgospodarz sali – kształtowanie w dzieciach odpowiedzialności za miejsce, w którym się przebywa

  • Wdrażanie dzieci odo dbałości o ład i porządek w sali
  • Wykonywanie ozdób i dekoracji do sali
  • Pełnienie jednodniowych dyżurów
  • Dba o czystość w miejscu zabawy i pracy
  • Pełni dyżury przy posiłkach, w kącikach zainteresowań
  • Wykazuje się inicjatywą w dbałości o salę
  • Dba o zabawki i przedmioty w Sali
 

BEZPIECZNI  NA ULICY

Przejście przez ulicę nie jest trudną sprawą – poznanie zasad ruchu pieszych

  • Doskonalenie orientacji w stronności własnego ciała
  • Zapoznanie dzieci z zasadami przechodzenia przez jezdnię w miejscu nieoznaczonym i oznaczonym (pasy)
  • Ćwiczenia praktyczne i utrwalające zdobyte umiejętności w sytuacji zadaniowej (przedszkole) i naturalnej (ulica)
  • Rozróżnia prawą i lewą stronę ciała
  • Zna zasadę przechodzenia przez jezdnię
  • Wie co to są pasy
  • Doskonali zdobyte umiejętności w   sytuacjach zadaniowych oraz praktyce
 

Światła sygnalizatora – poznanie zasad ruchu pieszego i samochodowego z sygnalizacją świetlną

  • Poznanie funkcji sygnalizatora świetlnego, znaczenia poszczególnych kolorów dla pojazdów
  • Zapoznanie z zasadą przechodzenia przez jezdnię z sygnalizacją świetlną
  • Ćwiczenia praktyczne i utrwalające zdobyte umiejętności w sytuacji zadaniowej (przedszkole) i naturalnej (ulica)
  • Wykonanie elementów do makiety skrzyżowania
  • Zabawa makietą zgodna z zasadami ruchu drogowego
  • Wie do czego służy sygnalizator
  • Łączy zachowanie pojazdów z kolorami sygnalizatora
  • Łączy zachowanie pieszego z kolorami sygnalizatora
  • Doskonali zdobyte umiejętności w   sytuacjach zadaniowych oraz praktyce
  • Tworzy elementy makiety skrzyżowania
  • Przestrzega przepisów drogowych w zabawie
 

Kolorowe znaki – zapoznanie z różnorodnością znaków drogowych i pełnioną przez nie funkcją

  • Poznanie funkcji znaków drogowych
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych znaków drogowych
  • Odszukiwanie znaków w najbliższej okolicy, w trakcie spacerów
  • Wie co to są znaki drogowe
  • Wie do czego służą znaki
  • Potrafi podzielić znaki na ostrzegawcze, nakazu, zakazu, informacyjne
  • Wskazuje i nazywa wybrane znaki
  • Potrafi wskazać znaki najbliższym otoczeniu
 

Policjant nasz przyjaciel– wzbudzanie zaufania do policjanta i szacunku do jego pracy

  • Zaznajomienie dzieci z pracą policjanta w oparciu o wiersze, opowiadania, spotkania
  • Poznanie sprzętu i akcesoriów policyjnych oraz ich przeznaczenia
  • Wycieczka na komendę policji
  • Poznanie numeru alarmowego policji
  • Wie na czym polega praca policjanta
  • Nazywa sprzęt i akcesoria policyjne
  • Zwiedza komendę policji
  • Zna numer alarmowy na policję
 

Bezpieczny spacer i wycieczka – wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się w praktyce

  • Ustalenie zasad zachowania na wycieczce, spacerze
  • Przestrzeganie zasady ruchu prawostronnego
  • Doskonalenie umiejętności poruszania się w zwartej kolumnie
  • Zna zasady zachowania na wycieczce, spacerze; przestrzega ich
  • Poruszą się prawą stroną
  • Zachowuje odpowiednią odległość od jezdni
  • Porusza się w zwartej kolumnie
  • Sygnalizuje ręką przejście przez jezdnię
 

Bezpieczna podróż samochodem – wdrażanie zasad bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem

  • Zapoznanie z zasadami bezpiecznego podróżowania samochodem
  • Zachęcanie do przejawiania postawy asertywnej w stosunku do rodziców w sytuacji nie przestrzegania zasad bezpieczeństwa
  • Wie, że dziecko powinno podróżować w foteliku na tylnim siedzeniu
  • Przypomina rodzicom o konieczności zapięcia pasów
 

BEZPIECZNI W DOMU I NA PODWÓRKU

Ostrożnie z ogniem – rozumienie niebezpieczeństw wynikających z zabawy ogniem

  • Poznanie roli ognia w życiu człowieka, korzyści oraz siły niszczycielskiej
  • Ukazanie skutków zabawa z ogniem
  • Wie, jaką rolę pełni ogień w życiu człowieka
  • Wie, czym może zakończyć się zabaw ogniem
  • Zna przyczyny pożarów
 

Strażak to bohater- wzbudzanie szacunku i uznania dla pracy strażaka

  • Zaznajomienie dzieci z pracą strażaka w oparciu o wiersze, opowiadania, spotkania
  • Poznanie sprzętu i akcesoriów strażackich oraz ich przeznaczenia
  • Wycieczka do komendy straży pożarnej
  • Poznanie numeru alarmowego straży pożarnej
  • Poznanie i ćwiczenie procedury zgłaszania pożaru
  • Wie na czym polega praca strażaka
  • Nazywa sprzęt i akcesoria strażackie
  • Zwiedza komendę straży pożarnej
  • Zna numer alarmowy do straży
  • Potrafi zgłosić pożar
 

Urządzenia elektryczne – poznanie zasad korzystania z urządzeń elektrycznych. Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego korzystania ze sprzętu domowego

  • Nazywanie urządzeń elektrycznych oraz określanie ich przeznaczenia
  • Ustalanie zasad korzystania z urządzeń elektrycznych
  • Korzystanie z wybranych urządzeń pod kontrolą dorosłych
  • Poznanie budowy i zasady działania wybranych urządzeń
  • Rozumienie konieczności zachowania ostrożności w posługiwaniu się prądem
  • Nazywa urządzenia elektryczne
  • Wie do czego służą poszczególne urządzenia
  • Zna zasady korzystania z urządzeń i przestrzega ich
  • Korzysta z wybranych urządzeń pod okiem dorosłego
  • Rozumie zasadę działania wybranych urządzeń
  • Wie, że prąd jest niebezpieczny
 

Niebezpieczne substancje – rozumienie zakazu zabawy substancjami chemicznymi i lekami

  • Ustalenie zasad korzystania ze środków czystości, leków i substancji chemicznych oraz przestrzeganie ich
  • Nie zażywa samo leków
  • Nie bawi się środkami chemicznymi ani czystości
  • Zna konsekwencje niewłaściwego używania tych substancji
 

Ryzykowne zabawy – uświadomienie zagrożeń wynikających z zabaw podczas nieobecności rodziców

  • Ukazanie jakie ryzyko i niebezpieczeństwo niosą ze sobą niemądre zabawy
  • Ustalenie i przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw w domu
  • Sporządzenie listy zabaw dozwolonych w domu podczas nieobecności rodziców
  • Potrafi wymienić niebezpieczne zabawy
  • Wie, czym mogą skończyć się niedozwolone zabawy
  • Wie, w co może bawić się w domu gdy nie ma rodziców
  • Bierze udział w ustaleniu zasad w domu podczas nieobecności rodziców i przestrzega ich
 

Ktoś puka – stosowanie zasady ograniczonego zaufania do nieznajomych

  • Ustaleni reguł zachowania, gdy ktoś puka podczas nieobecności rodziców
  • Odgrywanie dialogów sytuacyjnych
  • Ukazanie, czym grozi wpuszczenie do domu nieznanej osoby (na podst. Bajki „O wilku i siedmiu koźlątkach”
  • Wie, jak zachować się, gdy jest samo w domu i ktoś puka do drzwi
  • Wie, kogo może wpuścić do domu, a kogo nie
  • Wychodzi w dialog z nauczycielem
  • Wie, co może się stać, gdy ktoś obcy wejdzie do domu
 

Sam na podwórku – stosowanie zasady ograniczonego zaufania wobec osób obcych

  • Kształtowanie postawy ograniczonego zaufania w stosunku do obcych
  • Ustalenie reguł postępowania w przypadku zaczepienia przez nieznajomego
  • Nie ufa obcym
  • Nie przyjmuje podarunków od osób nieznajomych
  • Nie oddala się nigdzie z osobą nieznaną
  • Zgłasza rodzicowi lub opiekunowi każdy kontakt z osobą obcą
  • Zna zasady postępowania w sytuacji zaczepienia przez osobę obcą
 

Tu lepiej się nie bawić – uświadomienie zagrożenia płynącego
z zabaw w miejscach do tego nieodpowiednich

  • Ustalenie i przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy na podwórku
  • Poznanie miejsc niewłaściwych do zabawy oraz skutków zabaw w takich miejscach
  • Potrafi wskazać miejsca niewłaściwe do zabaw
  • Wie czym kończą się zabawy w miejscach do tego nieprzystosowanych
  • Bawi się wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych
  • Korzysta z urządzeń na placu zabaw zgodnie z ich przeznaczeniem
 

Zgubiłem się – poznanie schematu postępowania
w przypadku zagubienia

  • Poznanie schematu postępowania na wypadek zgubienia się w tłumie
  • Ćwiczenie zdobytych umiejętności w sytuacjach zadaniowych
  • Poznanie swojego adresu zamieszkania
  • Wie, do kogo zwrócić się o pomoc
    w przypadku zagubienia
  • Ćwiczy zdobyte umiejętności w sytuacjach zadaniowych
  • Zna swój adres zamieszkania
  • Wie, komu może podać adres zamieszkania
 

BEZPIECZNE KONTAKTY ZE ZWIERZĘTAMI

Jak pomóc zwierzętom? – budzenie szacunku do zwierząt i troski o ich los

  • Wykształcenie w dzieciach postawy opiekuńczości i odpowiedzialności za zwierzęta
  • Poznanie zasad postępowania wobec porzuconego, rannego zwierzęcia
    • Czuje się odpowiedzialne za swe zwierzątko
    • Dba o swoje zwierzątko
    • Nie dotyka bezpańskich, rannych zwierząt
    • Potrzebę pomocy zwierzęciu zgłasza dorosłym
 

Uwaga! Zły pies! – zaznajomienie
z pozycjami obronnymi w razie ataku psa

  • Poznanie zasad zachowania w sytuacji spotkania z groźnym psem
  • Ćwiczenie w sytuacjach zadaniowych poznanych reakcji i zachowań
  • Poznanie zachowań mogących drażnić zwierzęta
    i unikani ich
  • Wie, jak należy zachować się podczas spotkania z psem
  • Potrafi przyjąć pozycje obronne
  • Ćwiczy wiedzę i umiejętności w sytuacjach zadaniowych
  • Wie, co może rozdrażnić zwierzę
  • Unika zachowań drażniących zwierzęta
 

Uwaga! Osa! – zaznajomienie z pozycjami obronnymi i zachowaniami w razie ataku niebezpiecznych owadów

  • Poznanie zasad zachowania w sytuacji spotkania z niebezpiecznym owadem
  • Ćwiczenie w sytuacjach zadaniowych poznanych reakcji i zachowań
  • Wie, jak należy zachować się podczas spotkania z osą, pszczołą
  • Potrafi przyjąć pozycje obronne
  • Ćwiczy wiedzę i umiejętności w sytuacjach zadaniowych

DBAM O ZDROWIE

Moje ciało – poznawanie ogólnej budowy swego ciała oraz pełnionych przez nie funkcji

  • Nazywanie poszczególnych części ciała
  • Poznawanie nazw i funkcji wybranych organów wewnętrznych
  • Poznanie zasad dbałości o swe ciało (jego poszczególne części)
  • Wskazuje i nazywa poszczególne części ciała
  • Nazywa wybrane organy wewnętrzne
  • Zna funkcje wybranych narządów wewnętrznych
  • Potrafi zadbać o poszczególne części ciała
 

Dbam o zęby – wdrażanie do dbałości
o higienę jamy ustnej

  • Wykształcenie u dzieci nawyku dbania o zęby
  • Poznanie zasad mycia zębów
  • Praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności podczas mycia zębów
  • Spotkanie ze stomatologiem – przełamywanie niechęci i obaw przed wizytą u stomatologa
  • Wie, dlaczego trzeba myć zęby
  • Zna zasady mycia zębów
  • Potrafi samodzielnie prawidłowo umyć zęby
  • Wie, kto to jest stomatolog
  • Przełamuje strach i niechęć do kontroli stomatologicznej
 

Lubię czystość – kształtowanie nawyku mycia rąk

  • Poznanie czynności, po których należy umyć ręce
  • Rozumienie konieczności częstego mycia rąk
  • Stosowanie wiedzy w praktyce
  • Wie, kiedy trzeba myć ręce
  • Wie dlaczego należy myć ręce
  • Zna kolejne czynności podczas mycia rąk
  • Myje ręce po czynnościach, które tego wymagają
 

Hartuj się – wyrabianie nawyku codziennego przebywania na świeżym powietrzu

  • Rozumienie znaczenia codziennego pobytu na świeżym powietrzu
  • Kształtowanie umiejętności rozgrzewania części ciała narażonych na zmarznięcie
  • Korzysta codziennie ze świeżego powietrza
  • Potrafi rozgrzać części ciała szczególnie narażone na przemarznięcie
  • Przebiera się w przypadku przemoczenia odzieży
 

Chory kolega – umiejętność dostrzegania symptomów choroby. Ustalenie zasad zachowania wobecchorego

  • Kształtowanie postawy empatii
  • Rozpoznawanie oznak choroby
  • Poznawanie skutków niezapobiegania chorobom
  • Kształtowanie właściwych zachowań wobec osób chorych
  • Próbuje wczuć się w położenie osoby chorej
  • Zna symptomy niektórych chorób
  • Potrafi rozpoznać symptomy choroby u siebie lub innych
  • Sygnalizuje złe samopoczucie
  • Wie, jak leczy się niektóre choroby
  • Wie, że w czasie choroby należy przyjmować lekarstwa
  • Zna skutki niezapobiegania chorobom
  • Rozumie potrzeby osoby chorej
  • Zachowuje ciszę w obecności osób chorych
 

A sio bakterie – zapoznanie z przyczynami chorób

  • Poznanie przyczyn chorób i infekcji
  • Zapoznanie z pojęciami: bakteria, wirus
  • Odzwierciedlanie dobytej wiedzy w postaci plastycznej
  • Wie, co wywołuje choroby i infekcje
  • Wie co to są wirusy i bakterie
  • Przedstawia swe wyobrażenie bakterii i wirusów w postaci plastycznej
 

Lekarz i pielęgniarka – zapoznanie z rolą zawodową. Wzbudzanie zaufania do przedstawiciele służby zdrowia

  • Zapoznanie z charakterem pracy lekarza i pielęgniarki
  • Wzbudzanie zaufania do pracowników służby zdrowia
  • Zwiedzanie Ośrodka Zdrowia i gabinetów lekarskich
  • Rozumienie konieczności badań kontrolnych i szczepień ochronnych
  • Wie, czym zajmuje się lekarz i pielęgniarka
  • Nazywa charakterystyczne narzędzia i akcesoria lekarskie i pielęgniarskie
  • Ma zaufanie do lekarza, pielęgniarki
  • Wie, jak wygląda Ośrodek Zdrowia i gabinety lekarskie, zna ich wyposażenie
  • Wie, że badanie i kontrolne i szczepienia są konieczne i poddaje się im
 

Farmaceuta – poznanie zawodu farmaceuty. Omówienie zasad postępowania z lekami

  • Zapoznanie z charakterem pracy farmaceuty
  • Wycieczka do apteki, zwiedzanie poszczególnych pomieszczeń
  • Rozumienie zakazu zabaw i samodzielnego zażywania leków
  • Wie, na czym polega praca farmaceuty
  • Wie, jak wygląda apteka
  • Nazywa urządzenia, sprzęty służące do sporządzania leków
  • Wie, że samo nie może zażywać leków
  • Rozumie zakaz zabawy lekami
 

Ubieram się odpowiednio do pogody – wykazywanie dbałości o własne zdrowie poprzez właściwy ubiór

  • Dobieranie ubrań do warunków atmosferycznych i pory roku
  • Rozumienie skutków niedostosowania ubioru do pogody
  • Wie, jakie ubrania są odpowiednie na daną pogodę
  • Wie, że niewłaściwie dobrany strój może spowodować przegrzanie lub wychłodzenie organizmu, a w konsekwencji chorobę
  • Ubiera się adekwatnie do pogody
 

Zdarzył się wypadek – ocena stanu rannego, radzenie sobie z drobnymi skaleczeniami. Ćwiczenie umiejętności wzywania pomocy

  • Poznanie pojęć: wypadek, pierwsza pomoc
  • Nauka oceny stanu rannego
  • Uczestnictwo w zajęciach z fantomem
  • Nauka opatrywania drobnych skaleczeń
  • Poznanie schematu rozmowy z dyżurnym pogotowia
  • Znajomość numeru pogotowia
  • Wie co to jest wypadek, pierwsza pomoc
  • Potrafi ocenić stan poszkodowanego, rozpoznać czy jest przytomny, czy oddycha
  • Ćwiczy sztuczne oddychanie z fantomem
  • Wie, jak postąpić w przypadku drobnego skaleczenia
  • Zna kolejne etapy wykonania opatrunku przy pomocy plastra i bandaża
  • Wie, kiedy wezwać pomoc
  • Zna schemat rozmowy i rodzaj informacji jakie należy przekazać dyżurnemu pogotowia
  • Zna numer alarmowy na pogotowie
 

PRZYRODA – PIĘKNA I NIEBEZPIECZNA

Nadchodzi burza - zapoznanie ze zjawiskiem burzy
i zasadami bezpiecznego zachowania w czasie jej trwania

  • Poznanie zjawiska burzy i towarzyszących jej oznak (błyski, grzmoty, pioruny) na podstawie ilustracji
  • Rozumienie niebezpieczeństw związanych z burzą
  • Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania w czasie burzy
  • Wie, co to jest burza
  • Zna oznaki zbliżającej się burzy
  • Wie jakie niebezpieczeństwa wiążą się z burzą
  • Wie, jak należy zachować się w czasie burzy
 

Co to jest wiatr? – zapoznanie ze zjawiskiem wiatru oraz jego rolą w życiu człowieka

  • Wykonywanie eksperymentów i doświadczeń w powietrzem
  • Poznanie pozytywnego oraz niszczycielskiego działania wiatru
  • Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania w przypadku wichury, huraganu
  • Przeprowadza doświadczenia i eksperymenty z powietrzem
  • Wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
  • Wie, jakie korzyści płyną dla człowieka z siły wiatru
  • Wie, jakie zagrożenia dla człowieka niesie wiatr
  • Wie, jak należy zachować się w czasie silnego wiatru, huraganu
 

Na grzyby! – poznanie wybranych gatunków grzybów. Zapoznanie
z zasadami zbierania grzybów

  • Poznanie wybranych gatunków grzybów jadalnych i trujących na podstawie zdjęć, ilustracji
  • Poznanie sposobu zbierania grzybów
  • Poznanie i przestrzeganie zasad zbierania grzybów
  • Zna wybrane gatunki grzybów jadalnych i trujących, rozpoznaje je na zdjęciach
  • Zna budowę grzyba
  • Wie, w jaki sposób prawidłowo zbiera się grzyby
  • Wie, że samo nie może zbierać grzybów
 

WYPOCZYNEK BEZPIECZNY I ZDROWY

Nad wodą – poznanie zasad bezpiecznego wypoczynku nad morzem, jeziorem

  • Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw w wodzie
  • Zapoznanie z rolą ratownika i oznaczeniami stosowanymi nad wodą
  • Zna zasady bezpiecznych zabaw w wodzie
  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa nad wodą
  • Wie, co oznaczają kolory boi, flag na kąpieliskach
  • Wie na czym polega praca ratownika
  • Stosuje się do poleceń ratownika
  • Korzysta z wody tylko pod opieką dorosłych i w miejscach do tego wyznaczonych
 

W górach – poznanie zasad bezpiecznego wypoczynku w terenie górskim

  • Poznanie i przestrzeganie zasad poruszania się
    i przebywania w górach
  • Poznanie oznaczeń stosowanych na górskich szlakach
  • Umiejętność dbania o zdrowie w zależności od zmieniających się warunków pogodowych
  • Zna zasady bezpiecznego poruszania się po górach
  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa w górach
  • Wie, co to są górskie szlaki
  • Wie, co oznaczają kolory i oznaczenia na górskich szlakach
  • Dostosowuje ubiór do możliwości zmian pogody i warunków terenu górskiego
  • Wie, jak zachować się w czasie burzy, mgły w górach
 

W lesie – poznanie
i przestrzeganie zasad bezpiecznego wypoczynku
w środowisku leśnym. Unikanie zagrożeń ze strony roślin i zwierząt

  • Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego przebywania w lesie
  • Rozumienie zakazu zrywania i jedzenia nieznanych owoców
  • Rozumienie konieczności zachowania ciszy
    i niestraszenia zwierząt
  • Zna zasady bezpiecznego przybywania
    w lesie
  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa w lesie
  • Wie dlaczego nie wolno zjadać nieznanych roślin, owoców
  • Zachowuje ciszę w lesie
  • Nie płoszy i nie dotyka zwierząt leśnych
  • Szanuje przyrodę
 

Zimowe zabawy – poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na lodzie i śniegu

  • Poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na lodzie i śniegu
  • Rozróżnianie zabaw bezpiecznych od niebezpiecznych
  • Dostrzeganie konsekwencji zimowych zabaw w nieodpowiednich miejscach na podstawie ilustracji, historyjek obrazkowych, opowiadań
  • Zna zasady bezpiecznych zabaw na śniegu
    i lodzie i przestrzega ich
  • Wie, które zabawy zimowe są bezpieczne,
    a które stwarzają zagrożenie
  • Dostrzega związki przyczynowo – skutkowe w serii obrazków i wyciąga z nich logiczne wnioski
 

Czas na rower – wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze

  • Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznej jazdy na rowerze
  • Znajomość wyposażenia roweru oraz akcesoriów rowerzysty warunkujących bezpieczną jazdę
  • Znajomość miejsc, w których można bezpiecznie korzystać z roweru
  • Wie, jak należy zachowywać się podczas jazdy na rowerze
  • Zna i wymienia elementy wyposażenia roweru oraz akcesoria rowerzysty
  • Wymienia miejsca ,w których może bezpiecznie jeździć na rowerze
 

JA I INNI

Jesteśmy różni – zauważanie różnic między ludźmi świadczących o niepowtarzalności każdego człowieka

  • Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi
  • Budowanie szacunku dla odmiennych ras, kultur, religii
  • Zauważa podobieństwa i różnice między dziećmi w grupie, członkami rodziny, ludźmi różnych ras
  • Szanuje innych bez względu na kolor, wyznanie, narodowość
 

Bawimy się zgodnie – wdrażanie do przestrzegania reguł
i norm grupowych

  • Czynny udział w tworzeniu zasad i reguł regulujących współżycie w grupie
  • Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm
    i zasad
  • Okazywanie pomocy słabszym i młodszym, nowo przybyłym do przedszkola
  • Szanowanie praw kolegów
  • Bierze udział w tworzeniu kontraktu grupowego
  • Przestrzega ustalonych norm i reguł
  • Okazuje troskę i pomoc młodszym oraz nowym członkom grupy przedszkolnej
  • Nie przeszkadza innym w zabawie
  • Dostrzega potrzeby innych, szanuje je
  • Cieszy się z sukcesów kolegów
  • Pomaga kolegom w sytuacjach wywołujących smutek
  • Szanuje wytwory prac kolegów oraz ich własność
 

Nie popychaj, nie lubię tego – rozwijanie asertywności u dzieci

  • Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów poprzez odpowiednie komunikaty werbalne i niewerbalne
  • Rozwijanie kreatywnych zachowań podczas konfliktów, radzenie sobie z własnymi emocjami
  • Potrafi w akceptowany społecznie sposób wyrazić swój sprzeciw wobec zachowań agresywnych ze strony innych
  • Podejmuje próby rozwiązywania konfliktów
  • Szuka kompromisów
  • Unika zachowań agresywnych
  • Stosuje aprobowane społecznie techniki
    i metody pozwalające przezwyciężyć negatywne emocje
 

Moje emocje – rozpoznawanie
i nazywanie różnych stanów emocjonalnych

  • Nazywanie poszczególnych emocji i reakcji z nimi związanych
  • Graficzne przedstawianie – za pomocą odpowiednio dobranych środków wyrazu- różnych stanów emocjonalnych
  • Określanie sytuacji wywołujących różne emocje
  • Radzenie sobie z emocjami poprzez udział
    w zabawach, rozmowach, słuchaniu literatury
  • Nazywa emocje na ilustracjach
  • Zna werbalne i niewerbalne oznaki emocji
  • Potrafi narysować twarz prezentującą daną emocję
  • Przypisuje kolor do poszczególnych emocji
  • Wie, jakie sytuacje są źródłem poszczególnych emocji
  • Nazywa swoje emocje
  • Potrafi przezwyciężać negatywne emocje
 

Sposoby na złość – gry i zabawy pozwalające opanować złość

  • Ćwiczenia w radzeniu sobie z uczuciami
    i emocjami w sposób kontrolowany
  • Poznanie zabaw i sposobów na rozładowanie złości, gniewu
  • Radzi sobie z negatywnymi emocjami
    w sposób kontrolowany
  • Uczestniczy w grach i zabawach pozwalających rozładować gniew i złość
 

Dotyk dobry i zły -

  • Zaznajomienie z pojęciami „zły i dobry dotyk”
  • Omówienie sytuacji, w których dorośli mogą oglądać i dotykać ciało dziecka
  • Wie co to jest zły i dobry dotyk
  • Wie, kto i kiedy może oglądać i dotykać jego ciało
  • Zgłasza rodzicom, opiekunom fakt próby dotykania przez osoby, które nie powinny tego czynić
 

Mam swoje prawa – poznawanie
i przestrzeganie praw dzieci

  • Zapoznanie dzieci z ich prawami na podstawie Konwencji o Prawach Dziecka
  • Wypracowanie wspólnie z dziećmi norm postępowania i powinności moralnych
  • Zna swoje prawa
  • Przestrzega praw kolegów
  • Rozumie i przeżywa wartości moralne
  • Potrafi ocenić zachowanie swoje, innych, bohaterów literackich
 

ZDROWE  ODŻYWIANIE

Witaminki – rozumienie znaczenia prawidłowego odżywiania się

  • Zachęcanie podczas prelekcji pielęgniarki do spożywania zdrowych produktów
  • Wykonywanie kanapek, sałatek, kompotów
  • Rozumienie znaczenia niektórych składników
    i potraw dla zdrowia
  • Spożywa zdrową żywność
  • Zna korzyści płynące z jedzenia zdrowych produktów
  • Wykonuje sałatki, kanapki, kompoty
  • Wie, jakie znaczenie mają witaminy
 

Niezdrowe produkty – rozumienie szkodliwości niektórych produktów i unikanie ich

  • Poznanie konsekwencji spożywania dużej ilości niezdrowych produktów
  • Sporządzenie listy produktów, których należy unikać
  • Wie, czym grozi spożywanie niezdrowych pokarmów
  • Wie, które pokarmy są niezdrowe
  • Unika niezdrowych pokarmów
 

Jak odżywiać się, by być zdrowym – próby orientowania się
w zasadach zdrowego żywienia

  • Poznanie piramidy pokarmowej
  • Znajomość zasad racjonalnego odżywiania się
  • Wie, że dieta powinna być zróżnicowania
  • Wie, co to jest piramida pokarmowa
 

ROZWIJAMY  SPRAWNOŚĆ FIZYCZNĄ

Gry i zabawy ruchowe – wspomaganie rozwoju ruchowego

  • Rozwijanie orientacji w schemacie swojego ciała
    i ciała drugiej osoby
  • Uczestnictwo w różnorodnych zabawach ruchowych w sali, ogrodzie, terenie
  • Rozróżnia stronę lewą i prawą u siebie, innej osoby
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych
 

Ćwiczymy – uczestnictwo
w ćwiczeniach gimnastycznych

  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
    z wykorzystaniem różnorodnych metod
  • Uczestniczy w zorganizowanych ćwiczeniach gimnastycznych
  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
 

Rywalizacja i współzawodnictwo – stwarzanie okazji do przeżywania sukcesu
i porażki

  • Uczestniczenie w zabawach i grach z elementem rywalizacji
  • Radzenie sobie z porażką
  • Uczestniczy w grach i zabawach rywalizacyjnych
  • Potrafi poradzić sobie z przegraną